Дискусията "Вкусът на България" в Пловдив

Потребителите трябва да бъдат мотивирани сами да търсят и да настояват хотелиерите и ресторантьорите да предлагат в менютата си качествените български продукти. Държавата пък може да помогне, като например настоява големите търговски вериги да организират регулярни кампании за популяризиране на родното производство. Това коментираха производители от пловдивския регион по време на организираната от БНТ 2 дискусия "Вкусът на България".

18:49, 07.06.2017

Връщането на Българския държавен стандарт, стимулирането на добре подготвените български кадри да остават да работят в България и подкрепата към хотелите и ресторантите, за да имат желанието да зареждат качествената българска продукция, бяха част от основните предложения, които се чуха по време на дискусията "Вкусът на България", която БНТ 2 организира и в Пловдив.

Над 30 са контролните органи, които следят и проверяват българските производители. В същото време страната ни не е успяла да реализира нито една световна марка по големите пазари. Законът за розовото масло отлежава вече 25 години. Нямаме и законово основание да претендираме, че е наше иначе прословутото българско саламурено сирене. Това споделиха по време на дискусията "Вкусът на България" водещи производители от пловдивския регион.

Димитър Маджаров, месо- и млекопреработвател
"Старото БДС по някаква причина нашата държава е забавила регистрацията в Европа и в момента няма регистрирана марка българско саламурено сирене. Ако някой, да речем от Гърция, реши, може да регистрира марката българско саламурено сирене и да я произвежда в България или в друга държава."

Според производителите българските продукти често не се предлагат в хотелите и ресторантите. А от там губят и популярност сред потребителите.

Георги Богданов, производител на стерилизирани и замразени плодове и зеленчуци
"Събуждате се в хотела, който е открит преди пет дни, петзвезден, отивате сутринта на закуска и като видите кетчупа и казвате: "Aз ще ям яйца". Защото това качество води до мисълта, че всички други продукти – колбаси, хляб, сирена са с лошо качество."

Липсата на качество е заради тенденцията масово хотелите да зареждат на възможно най-ниските цени, коментираха производители.

Славча Чакърова, кмет на Чепеларе
"Качествената българска продукция е на доста по-висока цена и предвид себестойността на тази услуга те предпочитат по-евтините цени. Може би трябва да бъдат поощрявани по някакъв начин за това, че предлагат качествени български продукти. Туризмът изпитва големи затруднения. Имаме случаи, в които хотелиери се налага собственикът на хотела да излезе в чужбина да работи, за да може през лятото да си покриват вноските по кредитите."

Коопериране на производители и създаването на достъпни места, на които да се излага истинската българска продукция, са сред другите предложения, които се чуха на дискусията в Пловдив.

Тони Симидчиева, хотелиер и председател на занаятчийската камара в Пловдив
"Чисти български продукти, които можеш да ги видиш, да ги пипнеш да прецениш дали са с нужното качество и да си закупиш толкова, колкото е необходимо, защото аз мога да отида до Трилистник да си купя салатите, но за мен е неизгодно да пътувам до Трилистник, да отида до мандрата до не знам къде си."

Трябва да се работи в посока на това потребителите сами да настояват да получават българска продукция с гарантирано качество. Вариант за това е възможността те да се запознаят отблизо с производството.

Красимир Кумчев производител на плодове и зеленчуци
"На 6000 кв.км, колкото е територията на Пловдивска област, са отглеждани 138 култури, което е уникално. Аз мисля, че няма друго кътче на земното кълбо, където на толкова малка територия да има потенциал и възможности за отглеждане на толкова много култури и се мисля, че би било интересно за хората, които посещават града, говоря за организирани групи, да има едно посещение на ферма."

На форума учени от специализираните университети в Пловдив подчертаха, че трябва да се работи и в посока за стимулиране на кадрите, защото качествените български храни, напитки и козметика се правят от хора, които знаят и могат.

Идеите, предложенията, надеждите и страховете на бизнес, на производители, хотели, ресторантьори, козметични компании БНТ 2 ще обобщи след края на дискусиите "Вкусът на България" и ще представи на вниманието на депутатите от комисиите по земеделие и регионално развитие с надеждата, че обществената медия ще стане посредник и ще помогне за законодателни промени, които да доведат до това – в българските хотели и ресторанти да се предлага качествена българска продукция.

Екатерина Генова, директор на дирекция "БНТ Свят и региони"
"Онова, което наистина е стойностно и може да бъде променено в различни документи и нормативни актове, да бъде направено, за да бъде полезен нашият разговор, провел се на различни места в България."

Дискусиите "Вкусът на България" са част от кампанията на БНТ 2 "Купувам българско". Подробен запис на разискванията от Пловдив ще може да видите този петък, 9 юни от 18:25 часа по БНТ 2.

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад