"Купувам българско" провокира законодателни инициативи
Стимулиране производството на български храни е в основата на законодателните инициативи, които кампанията на БНТ 2 "Купувам българско" провокира.
Съвместното заседание на парламентарната комисия по земеделието и храните и комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление се проведе вчера (13 юли) в рамките на инициативата на БНТ 2 "Вкусът на България" – част от кампанията "Купувам българско". През последните два месеца обществената медия като инициатор на публичните обсъждания, даде възможност на бизнеса и производителите да обсъдят проблемите в браншовете и да внесат предложенията си за законодателни промени.
Близо два часа продължи изслушването на предложенията на хотелиери, производители и кметове в Народното събрание, което БНТ2 излъчи пряко.
Производството на храни по уникални регионални рецепти и предлагането им в къщите за гости може да бъде регламентирано още в рамките на следващата сесия на Народното събрание, стана ясно по време на дискусията. Новият Закон за храните, който в момента е представен за обществено обсъждане (пълният текст е публикуван на сайта за обществени обсъждания www.strategy.bg), предстои да бъде внесен за разглеждане на първо четене още през септември.
Институционализирането на фермерските пазари също е сред възможните законодателни промени. С изменение в Закона за стоковите борси и тържищата практиката на редица европейски държави в големите градове редовно да се организират фермерски пазари може да се превърне и в българска практика. Важно е ясно да бъдат регламентирани правилата и изискванията към производителите, за да се избегне превръщането им в територия за прекупвачи.
Председателят на ПК по земеделието и храните Десислава Танева открои и законодателните възможности за усъвършенстване на текстовете, свързани с предлагането на храни, произведени по български стандарт в търговските вериги, а също така и прецизиране на текстовете в наредбата за предоставяне на плодове и зеленчуци в учебните заведения.
„Ако бизнесът е по-конкретен в предложенията си за случаите, когато с държавен ресурс се осигурява храна, тя да бъде с български произход и качество, гарантирано от утвърден стандарт, мисля, че всеки народен представител би подкрепил подобна идея, защото това е най-логичното“, заяви Десислава Танева.
„Причината и двете комисии да бъдем заедно на дискусията днес е ролята на общините в този процес“, подчерта председателят на ПК по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление Искрен Веселинов. Той обърна внимание, че участието на местната власт в стимулирането както на туризма, така и на местното производство, у нас в момента е нормативно уреден.
Законът за културното наследство предвижда общинските съвети да приемат стратегии за опазване на културното наследство, като неразделна част от него са обичаите, обредите, културното наследство и еноложките традиции от съответния регион. Законът за туризма от своя страна предоставя на местните парламенти възможността да приемат програми за развитие на туризма, които да очертават регионалните специфики. Кметовете от своя страна имат правомощията да създават и съответните консултативни съвети и възможност неправителствените организации да участват активно в реалното управление на дейностите, свързани с насърчаването на туризма и местното производство.
Заместник-председателят на Асоциацията на млекопреработвателите в България Симеон Присадашки припомни, че само преди година производители на храни и хотелиери са подписали харта за съвместно сътрудничество и за продажба на качествени млечни продукти в туристическите обекти, но за съжаление практически стъпки към момента няма и вина за това носи самият бизнес.
Народните представители декларираха своята готовност за участие и в бъдеще в подобни дискусионни формати и подкрепа на реалистични предложения.
„Кампанията „Купувам българско“ на БНТ2 е една от най-успешните в последните години“, подчерта при откриването на дискусията Екатерина Генова – директор на „БНТ Свят и региони“.
„Само през последните три години ние направихме повече от 1500 репортажа, в които се опитахме в ефир да запознаем нашите зрители с това как се произвеждат българските стоки, да поставим проблемите и предложенията на българските производители на вниманието на обществото“, продължи тя и допълни:
„Като журналисти, които осъзнават отговорността си пред обществото, ние сме доволни, че успяваме не само да говорим, но и да представим пред две големи и важни комисии проблеми и идеи от нашите репортажи, така че думите да не останат само в ефир. Надяваме се, че резултатът от днешната среща ще бъдат промени в посока подкрепа за отговорния български бизнес“.
През тази пролет кампанията "Купувам българско" си постави за цел да срещне интересите на туристическия бранш и производителите на качествените български храни и напитки. В рамките на инициативата „Вкусът на България“ обществената медия организира срещи между представителите на туристическия бранш и производители от сектора на хранителните продукти, за да бъдат потърсени пътищата, по които българските продукти и стоки могат да влязат в ресторантите на хотелите. Инициативата бе подкрепена от Националното сдружение на общините в Република България, а тематични дискусии бяха проведени в София, Банско, Габрово, Варна и Пловдив.
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във
Facebook
и
Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в
TikTok
Намерете ни в
Google News