Промени в закона за защита на конкуренцията
Промените в Закона за защита на конкуренцията, които уреждат отношенията между големите търговски вериги и производители ще дадат възможност на млекопреработвателите да получават по-бързо парите си и да се освободят от излишни такси. На това мнения са от Асоциацията на млекопреработвателите в България. Промените в закона бяха приети вчера на второ четене в Народното събрание. Облекчаването на условията за продажба на български стоки в хипермаркетите е и една от основните цели, които има кампанията на новините на БНТ2 ,,Купувам Българско''. Днес потърсихме и мнението на производители от други браншове.
С приетите от Народното събрание промени в Закона за защита на конкуренцията се слага край на таксите, които търговските вериги налагаха на българските производители. Сред тях са таксите за рожден ден, стелаж и за отваряне на нов магазин. Парламентът въведе и специална регулация между големите търговци и техните доставчици. В случай, че хипермаркетите не спазват нововъведенията в закона, ще им се налагат солени глоби, които могат да достигнат до 10 % от годишния оборот за съответния продукт. От Сдружението за модерна търговия заявиха за БНТ2, че гласуваните промени ги задоволяват, защото от проекта са отпаднали текстовете, които са ги притеснявали.
Йордан Матеев - директор на Сдружение за модерна търговия: „Терминът "значителна пазарна сила", тежката административна процедура за съгласуване на общите условия към договорите с КЗК, намесата в ценообразуването, забраната за търговски услуги от търговец към доставчик“.
Големите търговски вериги ще срещнат трудности със задължението да плащат на производителите в срок от 30 работни дни.
Йордан Матеев - директор на Сдружение за модерна търговия: „Има стоки, които се завъртат доста по-бавно… И когато със закон се изисква този срок да бъде намален на 30 дни, има една цена за тази промяна, която някой трябва да плати. Това може да бъде търговецът, това може да бъде доставчикът, това може да бъде и крайният потребител“.
Именно тази цена кара собственикът на фабрика за производство на чорапи в Русе- Даниел Джумалийски, да не желае да продава продукцията си в големите търговски вериги, въпреки другите облекчения, които предвиждат промените в закона.
„Съкращаването на срока е много хубаво, но също ще натовари веригата с оборотни средства… Така че аз общо взето не смятам, че нещо ще се промени“, каза Джумалийски.
На друго мнение са от Асоциацията на млекопреработвателите в България. Според тях, промените ще дадат възможност фирмите от бранша да получават по-бързо парите си и да бъдат освободени от излишни такси. "Само така те ще поемат „глътка въздух“, за да развиват своята дейност", се казва в становището, което изпратиха за БНТ 2 от Асоциацията. От него става ясно също, че млекопреработвателите гледат на търговските вериги като партньори, които дават възможност за реализация на българските млечни продукти, които нямат алтернатива.
Маджаров: „Председателят на Управителния съвет на Българската национална асоциация „Етерични масла, парфюмерия и козметика” инж. Димитър Георгиев също вярва, че промените ще облекчат работещите в бранша. Според него седемгодишната борба на българските производители с търговските вериги е довела до добри резултати“.
Инж. Димитър Георгиев- председател на УС на Българската национална асоциация „Етерични масла, парфюмерия и козметика… Ако до сега търговските отстъпки достигаха с всички допълнителни отстъпки около 40% мисля, че сега ще отидем на нормалните 20-25%, като това не би трябвало разбира се да доведе до повишване на цените, но не би трябвало и не смятам, че ще доведе и до понижаване на цените“.
Законът ще влезе в сила шест месеца след обнародването му в Държавен вестник. В момента над 55% от стоките в големите търговски вериги са от български производители. Дали процентът ще се повиши, предстои да видим.
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във
Facebook
и
Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в
TikTok
Намерете ни в
Google News